Rood is giftig en water vind je bij het riet - Reisverslag uit Perth, Australië van Raquel Paula - WaarBenJij.nu Rood is giftig en water vind je bij het riet - Reisverslag uit Perth, Australië van Raquel Paula - WaarBenJij.nu

Rood is giftig en water vind je bij het riet

Door: Raquel

Blijf op de hoogte en volg Raquel

13 Juli 2012 | Australië, Perth

RAQUEL :

We waren (ik was) van plan om Rottnest (rattennest - quokka's) een twede kans te geven, totdat Paula besloot dat koude wind en rotsige stranden niet zo een goede combi waren. Niet erg. Ik kon toch de tijd gebruiken om mij steeds te verbazen over de prijzen in dit land en helaas niet op een positieve manier... Men geeft de schuld van de booming van de mijnen. De mijnarbeiders worden zo goed betaald dat de hele ecomonie van deze regio kunstmatig wordt opgeblazen en de lonen van mensen die in andere sectoren werkzaam zijn ver achtergebleven.

Toch na veel zoeken en nadenken heb ik besloten om een auto voor 2 weken te huren. De bedooeling is om doordeweeks te reizen en in het weekend met z'n allen wat " in de buurt" te bezoeken. Gelukkig met GPS! Inderdaad, het oorspronkelijke plan, maar tja, alle mogelijkheden moeten bekeken en gewogen worden.

Vanmiddag iets heel bijzonders: een aboriginal tour van Kings Park. Onze gids, Greg Nannup, de achter achter kleinzoon van Billy, de gids van de eerste witte ontdekkingreizer in West Australia (hij is er bijzonder trots op!) geeft ons een andere visie van Kings Park. Het verhaal van zijn volk, de Wadjuk (de mens) vanaf de Droomtjd, toen de Waugal, de Spirit-slang, de hemel oplifte en omvormde tot de wereld zoals we het kennen, de rivieren en de heuvels. En de spirits van de Man en de Vrouw volgden de Slang, die ene naar het noorden, de andere richting het zuiden. Het verhaal van de zielen van de ongeboren kinderen, vast aan het lange witte haar van de vrouw. Maar ook het verhaal van de Wadjuk, hoe ze leefden, wat ze aten, welke bomen gebruikten en waarom. Leren kijken naar de wereld vanaf een perspectief van evenwicht, van gebruik in plaats van misbruik. Gewoontes veranderen, de natuur in haar kwetsbare evenwicht blijft. Waar vroeger de ouderen onder een boom zaten om de beste beslissingen te nemen voor hun stam, reist nu het parlement. Alles verandert en blijft hetzelfde. Enkel de kennis vervaagt.