AQWA - Reisverslag uit Perth, Australië van Raquel Paula - WaarBenJij.nu AQWA - Reisverslag uit Perth, Australië van Raquel Paula - WaarBenJij.nu

AQWA

Door: Raquel

Blijf op de hoogte en volg Raquel

10 Juli 2012 | Australië, Perth

RAQUEL :

Vandaag regen voorgespeld. Daar gaan onze plannen om naar Rottnest Island te gaan. Ik geloof niet dat we veel quokka's in de storm zouden zien. En, eerlijk gezegd, ben ik ook niet zo'n held om te fietsen door weer en wind... en bliksem! Toch balen...
Ook het in het geheim gekoesterd project om ¨eventjes¨ naar de Kimberleys te gaan zal ik waarschijnlijk moeten zien vergeten: te ver, te duur, te weinig tijd! Tja, ik weet het, veel van jullie hebben het al mij verteld, maar... als ik over reizen lees, wil ik zo graag zo veel! ;)

Vaandag dus programma aanpassen, en ook een beetje aan Paula denken , die braaf achter de grote mensen heeft gehuppeld. Het wordt AQWA, Perth´s aquarium gespecialiseerd in het marine leven aan de West Australische kust. Roggen aaien, witten haaien van dichtbij bekijken ( toch niet die ene 5 meter lang die de stranden van Perth deze dagen onveilig maakt!) en allerlei kleine koraalvisjes bewonderen. Een grote onderwater tunnel laat ons de elegante bewegingen van de reuze roggen beschouwen. Zelfs de deigend glimlach van de enorme haaien verbleekt verggeleken met hun gratie. Vrouwtjes roze vis die zich in mannetjes kunnen ombouwen als de klok aan de nood slaat (¨Priscilla, queen of the desert¨andersom?), pijlsnelle giftige zeeslangen met een platte staart als roer, medogenloze ¨salties¨ (zeekrokodilen)... Welkome in West Australia!

Onder een gordijn van water rijden we weer door Freemantle. De Round House, uit 1830 en de oudste gebouw in heel WA ziet onder het regen verlaten en vergeten uit. Niet erg indrukwekkend als je de geschiedenis ervan niet kent. Executie van aboriginals, deportaties, ophangingen...toch wat er van zo veel leed blijft is een plaquetje en een klein lomp gebouwtje onder de regen. Zelfs het eenzame kanon blijft stil.
Daarnaast ligt het Shipwreck Museum. De overblijfselen van de boten van de VOC. Op weg naar Batavia (Jakarta) werden ze vaak door de sterke wind vanaf de Kaap der Goede Hoop deze richting opgeblazen. Menig zeeman vond aan de ruige australische kust zijn dood... of een tweede leven als god tussen de aboriginals

PAULA:

Vaandag zijn we naar AQWA geweest. Dat is een aquarium, zoiets als het dolfinarium. Ik heb ondekt dat haaien en roggen OOK 2 piemenls hebben, net als reptielen. We zijn door een soort tunnel geweest waar allemaal vissen, haaien, roggen boven je zwommen en je kon het zien !!! Ik heb ook een kleine haai geaaid, gewoon over zijn neus , en hij deed niks! We hebben heel veel vissen, koraal en amfibieën gezien. Toen zijn we naar een oude gevengenis geweest Het was daar vooral heel koud en het zat dicht.

• 11 Juli 2012 - 14:09

Marianne:

Nou Paula ik ben blij dat je je handje nog hebt na het aaien van die gevaarlijke haai.
    Ondanks het bijstellen van plannen merk ik toch dat jullie het erg leuk hebben... en wie weet wat er allemaal nog gaat komen. Hier in Ned. is het net zo koud/warm als bij jullie en regen is er ook voldoende.

Kijk weer uit naar de volgende avonturen. XXX