Ayacas, pan de jamon, bier en veel veel familie :) - Reisverslag uit Maracaibo, Venezuela van Raquel Paula - WaarBenJij.nu Ayacas, pan de jamon, bier en veel veel familie :) - Reisverslag uit Maracaibo, Venezuela van Raquel Paula - WaarBenJij.nu

Ayacas, pan de jamon, bier en veel veel familie :)

Door: Raquel

Blijf op de hoogte en volg Raquel

21 December 2010 | Venezuela, Maracaibo

RAQUEL:
Maracaibo : la Chinita,zo mooi!, een blonde Jesús aan de kruis en San Juan met de gelaatstrekken van een conqustador,de prachtig Sta Barbara, theater Baralt, de Cathedral, la Casa de la Capitulacion (!!!!, net Teruel in de XVII eeuw!) en de Palacio de las Aguilas (in dit contrastrijke land zijn uiteraard geen adelaars maar condors ;) ).
Dan de indiaanse markt (mercado Guagiro); een reuze vlooienmarkt met zeer prikkebare snel messentrekkende indianen. Maribel was helemaal niet blij met Gonzalo en mij die erg ontspannen alles rustig zaten te bekijken en praatjes aan het maken waren (zo gevaarlijk was het niet :) ).Paula was echter de grote atractie. Men stopte letterlijk op de straat om haar blanke huid, blonde haar en blauwe ogen te bewonderen,of zeiden grappige dingen tegen haar zoals "Mamita, breng haar naar de strand!!"
Met Gonzalo ben ik in een winkel van Santeria (meer een stoffige donkere garage) binnen gekomen. Beelden van heiligen en Maria's overal, klein en mensengroot, maar ook van andere figuren van de cult van Maria Lionza zoals de Africaanse koning Changó, of Ratòn, een gevaarlijke gangster (heeft echt geleefd!) met pet, zonnebril, spijkerbroek en een groot pistool, en de vrouwlijke versie met lange haar, een zeer strakke korte hempje en een paar borsten cup DD (zelfs de heilige hebben hier plastische chirurgie gehad :)), een boedha om geld te laten vermeervuldigen, of "abrecaminos" (lettelijk wegenopener), kruidendrankjes voor geld, geluk, liefde of wraak.
`s avonds naar Maribels familie: van overal kwamen meer dan 30 man opduiken tantes, neefjes,kinderen, vrienden, buren en wrsch ook onbekenden die wilden weten wat er aan de hand was! Bier, grappen en familie, net thuis ! Ik ga ze zo enorm missen. Ik heb een nieuwe familie gevonden in Venezuela. Ah! en een nieuw woord : VERGASIO!!! Que molleha!

• 25 December 2010 - 13:45

Haaike:

dit klinkt echt fantastisch allemaal! Een heel bijzondere ervaring :)

• 27 December 2010 - 23:51

Marianne:

No zwarte Madonna's tegengekomen?
    Ik zal wel dom zijn maar wat betekent Vergasio of kan je dat woorden beter niet vertalen????