Leemhutten met TV, geitencarcassen en santerìa - Reisverslag uit Barquisimeto, Venezuela van Raquel Paula - WaarBenJij.nu Leemhutten met TV, geitencarcassen en santerìa - Reisverslag uit Barquisimeto, Venezuela van Raquel Paula - WaarBenJij.nu

Leemhutten met TV, geitencarcassen en santerìa

Door: Raquel

Blijf op de hoogte en volg Raquel

20 December 2010 | Venezuela, Barquisimeto

RAQUEL:
9 uur reis naar het westen om de familie van Maribel te bezoeken. Ik heb zo veel verhalen over haar indiaanse oma gehoord! Een wereld van mal de ojo, handen leggen,kruiden en rituelen die haaks staan op de ervaringen van een vooraanstaande wetenschapper als mijn vriendin...maar hier kan het allemaal. Bv, voor een schimmelinfectie dient men de plek in te wrijven met een levende pad en daarna het arme diertje vast te spijkeren aan een muur. Als hij droog is, is de schimmel weg! het is wel grappig dat een belangrijke farmaceutisch lab in Frankrijk onderzoek aan het doen is over een product tegen schimmels die voorkomt in ... paddenvel! :)
Onderweg de prachtige bergen van Carabobo met enorme cowboy achtige bomen. Dan Lara, een Arizonaachtige gebied met cactussen zo groot als bomen en veel loslopende geiten. Ook veel kramen langs de weg (beter gezegd een houten dak op 4 palen) met een plank waaraan gevilde geitencarcassen hangen, soms van een zeer verdacht grijze kleur, terwijl hun levenden collegae naast zitten te grazen...
Ook langs de weg ontelbare kleine huisjes, net zo groot als een hondenhok (grafmonumenten voor de verongelukten) en jongens met reuzegrote vuurpijlen voor de wildverkoop. Talloze nederlanders zouden ervan watertanden!
Hier in Lara zijn er veel aanhangers van de cult van Maria Lionza: een mengelmoes van catholicisme, santeria en candomblé. Overal zijn er langs de weg reuachtige beelden van Maria, dr.Gregorio Jose Hernandez of Maria Lionza (een mooie naakte indianse vrouw op een tapir). Geloof en bijgeloof mengen zich door alle lagen van de maatschapij, met kruidenmiddelen, pseudoheilige, zaden van peonias of andere planten tegen mal de ojo... Zelfs wordt er gezegd dat de president de botten van Bolivar, de bevrijder van het land, heeft laten opgraven, voor obscure rituelen ... en dat in een keurige westerse maatschappij.

• 21 December 2010 - 14:20

Peter Klein:

Nooit gedacht dat ik jullie zéér frequente telefoontjes ooit zou missen of dat ik jullie wederkomst met vreugde zal begroeten. In plaats daarvan genieten wij van Peter, Eva, Ainhoa, Unai die volgens mij ons huishouden hebben overgenomen. Met name Unai beklaagt zich bitter als hij niet de juiste koekjes aantreft. Ik zwijg over Malheur. Ik had een hele boodschap bedacht maar blijk die nu helemaal vergeten te zijn. Ik volsta met te zeggen dat Peter jullie huishouden heeft opgeruimd, laat het aan je verbeelding over wat dat zeggen wil! Het is gewoon verschrikkelijk. Voor de rest is het hier winter en ligt de sneeuw meters dik. Vrolijke kerst toegewenst door Boze buurman.